Eigen praktijk! Succes verzekerd ???!

Gepubliceerd op 10 september 2024 om 13:35

Via Social Media lees je diverse berichten van ‘succes-coaches’ die je een bloeiende praktijk beloven. Veel tips hierin gaan over ‘geloven in jezelf’, ‘uitstralen van je eigen kracht’, ‘weten wat je wilt’, etc.
Ik begrijp al deze berichten, heb de meeste top-10 items zelf ervaren en ja, alles daarvan is waar.

Maar….
als kindercoach weet je ook dat er op dit moment steeds meer coaches een eigen praktijk vanuit huis gaan neerzetten en dat jij niet meer de enige bent.
Hoe krijg jij dan toch die naamsbekendheid?
Hoe vinden ouders en kinderen jou?

Ik kan je helaas het juiste recept hiervoor niet geven. Maar wellicht helpen de onderstaande huis-tuin-en-kindercoachkeuken tips uit eigen ervaring je weer een stapje verder. Je hoeft ze niet allemaal op te volgen, maar zoek uit deze ingrediënten gewoon waar jij van houdt, welke bij jou passen en ga deze gewoon doen. Want dat laatste, dat is de gouden tip: wacht niet in je praktijk tot ze je vinden, maar KOM IN BEWEGING

TIP
Organiseer een gezellig avondje voor familie en vrienden.
Zorg voor een kopje koffie en een heerlijke appeltaart en vertel ze dat jij wilt oefenen om een lezing te geven over wat jij doet en vraag ze om feedback.
Voordeel: je familie weet nu ook waar jij zo enthousiast over bent
voordeel: ze weten wat je doet, voelen zich medeverantwoordelijk, omdat zij je feedback hebben gegeven en zullen dus naar je doorverwijzen wanneer ze iemand tegenkomen die jouw hulp kan gebruiken
Nadeel: ze gaan zich ermee bemoeien (okay, dat levert ook weer voordelen op, want websites bouwende familieleden zijn nog altijd goedkoper)

TIP
Zie bovenstaande tip, maar organiseer nu een avondje, of ochtendje voor al je buurvrouwen.
voordeel: je spreekt de buren weer eens op een andere manier
Voordeel: jouw buren raken ook enthousiast over wat jij doet en wellicht hebben ze zelfs vragen over hun eigen kind
Nadeel: ze benaderen je met elk wissewasje wat betreft vragen over hun kinderen (wat ook weer een voordeel kan zijn, want tja.. elke cliënt is er een)

TIP
Maak een flyer met een leuke tekst en beeldmateriaal. Laat deze flyer drukken in grote aantallen.
Trek goeie wandelschoenen aan en doe de flyers in een tas.
Loop van brievenbus naar brievenbus en stop de flyers erin.
Voordeel: lopen is gezond en je valt er (in mijn geval) ook nog eens lekker van af (goedkoper dan een sportschool)
Voordeel: je bereikt zo heel veel plaatsgenoten en je ontdekt ook nog eens hoe leuk jouw buurt is
Nadeel: het kost wat (zoals geld en energie). Maar dat heet in ondernemerstaal ‘investeren’. Je doet het namelijk met het doel om mensen de weg naar jouw praktijk te laten vinden.

TIP
Geef een keer in de zoveel tijd op een vast moment een activiteit voor ouders of kinderen of ouders én kinderen die terugkeert. Bijvoorbeeld huiskamerlezing elke 1e woensdagochtend van de maand met elke keer een ander thema. Dit kun je ook naar scholen sturen bijvoorbeeld. Vooral als het gratis toegankelijk is willen scholen dit nog wel eens in hun nieuwsbrief plaatsen.
Voordeel: je krijgt meer naamsbekendheid en je kunt je expertise delen
Voordeel: er komen andere mensen op af die specifiek op een thema zoeken
Nadeel: het kost je tijd, er komen vooral in het begin misschien maar weinig mensen, maar dit is een kwestie van lange adem. Elke belangstellende is er 1

TIP
Deel! Zodra je iets nieuws hebt. Dit kan via social media, via gesprekken met de buurvrouw, via via via... Maar DEEL!
Voordeel: gratis reclame
Nadeel: mensen kunnen er een oordeel over hebben of erop reageren.
Voordeel: Je leert jezelf hierdoor steeds beter verwoorden en staan voor jezelf en jouw missie!

TIP
Schrijf blogs op je website over casuïstiek uit jouw praktijk. Verander natuurlijk wel de namen van de kinderen (in verband met de privacy) en vraag altijd toestemming om het te plaatsen. En omschrijf niet de hele casus, maar een klein stukje. Je kunt ook naar aanleiding van een casus een fictieve casus bedenken met dezelfde soort inhoud. Daarmee blijf je op veilig terrein en kun je toch aan ouder laten weten hoe jij te werk gaat en wat de resultaten kunnen zijn. Juist omdat kindercoaching bij ouders nog niet zo bekend is werken de ‘verhalen uit de praktijk’ vaak verhelderend.
Voordeel: toekomstige cliënten snappen wat je doet
Voordeel: door herkenbaarheid is de drempel lager om naar jou toe te gaan
Nadeel: je moet je schrijftalent aanspreken (maar dat kun je echt leren!!)

TIP
Ga samenwerken. Door samen te werken straal je meer uit dan wanneer je in je eentje bent. Naar buiten toe heeft een eenpitter een andere uitstraling dan een samenwerking. Je kunt denken aan collega kindercoaches, maar ook andere professionals die met kinderen werken kun je benaderen. Dit geeft weer een heel andere uitstraling. Ik heb samengewerkt met een homeopaat, een kindercoach, een astrologe, een remedial teacher, een orthopedagoge en een voedingskundige. Samen hadden we de naam RCCOB (regionaal centrum voor complementarie ontwikkelingsbegeleiding). Een hele naam, maar de afkorting werkte goed naar bijv scholen en gemeente ;).
Voordeel: je kunt samen de kosten delen van bijvoorbeeld flyers of beurs-bezoeken. Of zelfs samen een ruimte huren.
Voordeel: je kunt samen intervisiebijeenkomsten plannen, zodat je met en van elkaar kunt leren
Voordeel: je collega’s verwijzen naar je door
Nadeel: je moet dingen samen overleggen (wat ook weer een voordeel is, want met collega’s is het wel altijd heel gezellig)

NB
In een van de tips noem ik ‘doorsturen naar scholen’. Ik hoor van veel kindercoaches dat ze hun flyers bij scholen of andere instanties achterlaten. Wees hier voorzichtig mee. Je vraagt namelijk een school of instantie om reclame voor jou te maken.
De ouders zijn jouw doelgroep (okay, de kinderen, maar die komen via de ouders). Daar moet je dan ook zijn. En niet bij de juffen, meesters, IB-ers. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar wees je bewust van je vraag en bied altijd iets aan waar de school ook iets aan heeft. Bijvoorbeeld een open spreekuur voor de ouders van die school. Of een keer een lezing.

Succes verzekerd !?!
Helaas zijn de bovenstaande tips niet hét succesrecept voor een succesvolle praktijk. Dat ben jij namelijk! En de kinderen en ouders die bij jou geweest zijn, dat zijn jouw ambassadeurs. En die verdienen dan ook de meeste credits. Wanneer je hoort dat iemand via via is gekomen en je ontdekt de naam van jouw ambassadeur, stuur dan eens een kaartje of een bloemetje. Als dank je wel! Dat heeft in ieder geval als succes dat de ambassadeur een hele leuke dag heeft!

 

 

Ik wens je heel veel succes!
Jeannette
www.magievankindercoaching.nl 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.