DOEL & INTENTIE
Doel stellen versus intentie zetten
In coaching en begeleiding spreken we vaak over doelen: concrete resultaten die we willen bereiken. Maar in kindercoaching kijken we niet alleen naar doelen; we werken ook met intenties. Hoewel deze begrippen op elkaar lijken, hebben ze een fundamenteel andere werking en invloed op de reis die een kind maakt.
Om dit onderscheid helder te maken, duiken we dieper in wat een doel is, wat een intentie is en hoe beide een rol kunnen spelen in de begeleiding van een kind.
Wat is een doel?
Een doel is een concreet eindpunt, een resultaat dat je wilt behalen. Doelen zijn vaak meetbaar en gebaseerd op specifieke uitkomsten.
Kenmerken van een doel:
✔️ Gericht op een eindresultaat
✔️ Specifiek en meetbaar
✔️ Heeft een tijdslimiet
✔️ Kan behaald of niet behaald worden
Voorbeelden van doelen in kindercoaching:
- "Ik wil binnen drie maanden meer vriendjes maken op school."
- "Ik wil minder bang zijn in het donker en over twee weken zonder nachtlampje slapen."
- "Ik wil leren om 'nee' te zeggen als ik iets niet wil."
Doelen geven richting en kunnen motiveren, maar ze hebben ook een nadeel: ze zijn afhankelijk van het resultaat. Wanneer een doel niet gehaald wordt, kan dit leiden tot frustratie, teleurstelling en het gevoel dat je hebt gefaald.
Wat is een intentie?
Een intentie gaat niet over het behalen van een specifiek resultaat, maar over de manier waarop je ergens naartoe beweegt. Het richt zich op de houding, de energie en de innerlijke motivatie waarmee je iets doet.
Kenmerken van een intentie:
✔️ Gericht op de ervaring in het moment
✔️ Niet gebonden aan een specifiek eindresultaat
✔️ Komt van binnenuit en is flexibel
✔️ Kan altijd opnieuw gekozen worden
Voorbeelden van intenties in kindercoaching:
- "Ik wil met openheid en vertrouwen nieuwe kinderen leren kennen."
- "Ik wil mezelf veiligheid geven in het donker en rustig blijven."
- "Ik wil met respect voor mezelf luisteren naar wat ik wil en dat uitspreken."
Intenties geven richting, maar zonder de druk van ‘falen’ als het eindresultaat niet bereikt wordt. Ze gaan over de reis, niet over de bestemming.
Het verschil tussen een doel en een intentie
Kenmerk | Doel | Intentie |
---|---|---|
Gericht op | Eindresultaat | Proces en beleving |
Meetbaarheid | Specifiek en meetbaar | Niet per se meetbaar, meer voelbaar |
Tijdsgebonden | Heeft een deadline | Kan altijd opnieuw gekozen worden |
Behalen of falen | Je kunt het doel wel of niet halen | Je kunt altijd leven naar je intentie, ongeacht het resultaat |
Motivatie | Extern: iets bereiken of veranderen | Intern: hoe je aanwezig wilt zijn in de situatie |
Een doel is als het navigatiesysteem dat zegt: "Je moet hier linksaf en over 2 km ben je op je bestemming."
Een intentie is als een kompas dat aangeeft: "Ik beweeg in de richting die klopt voor mij, en onderweg mag ik ontdekken wat er op mijn pad komt."
Waarom werken met intenties bij het coachen van kinderen?
In de begeleiding van kinderen is het vaak krachtiger om te werken met intenties in plaats van doelen, omdat:
🌱 Intenties de nadruk leggen op groei en beleving. Een kind leert dat het proces belangrijker is dan alleen het eindresultaat.
🧘♂️ Intenties verminderen prestatiedruk. In een wereld waarin kinderen al veel moeten presteren, geeft een intentie ruimte om zonder angst voor falen stappen te zetten.
💡 Intenties helpen bij intrinsieke motivatie. In plaats van "ik moet dit bereiken" wordt het "ik wil dit ervaren en onderzoeken." Dit motiveert op een diepere laag.
🔄 Intenties zijn flexibel. Als de situatie verandert, kan de intentie blijven bestaan en zich aanpassen, terwijl een doel misschien moet worden losgelaten.
Hoe combineer je een intentie met een doel?
Hoewel intenties krachtig zijn, betekent dit niet dat doelen onbelangrijk zijn. Het is juist de combinatie van beide die kindercoaching sterk maakt. Een intentie kan de basis zijn, terwijl een doel een richting aangeeft.
✨ Intentie als basis, doel als richting
Bijvoorbeeld:
- Intentie: "Ik wil met zelfvertrouwen contact maken met anderen."
- Doel: "Ik wil binnen drie maanden drie nieuwe vriendjes maken op school."
Hierbij geeft de intentie de juiste mindset, terwijl het doel een concrete stap biedt.
Oefening: Van doel naar intentie
Een mooie oefening om kinderen (en ouders) te helpen het verschil te ervaren, is het omvormen van een doel naar een intentie.
📌 Stap 1: Vraag het kind wat het wil bereiken (doel).
📌 Stap 2: Vraag waarom dit belangrijk is en hoe het kind zich hierbij wil voelen.
📌 Stap 3: Formuleer samen een intentie die het kind ondersteunt in zijn of haar proces.
Voorbeeld:
👦 Doel: "Ik wil over twee weken zonder nachtlampje slapen."
💛 Intentie: "Ik wil mezelf veiligheid en rust geven in het donker."
Hierdoor krijgt het kind niet alleen een eindpunt, maar ook een innerlijke kracht die helpt bij de verandering.
Slotgedachte
Kindercoaching gaat niet alleen over doen, maar vooral over zijn. Door met intenties te werken, leer je een kind om niet alleen te focussen op eindresultaten, maar vooral op hoe het zich onderweg voelt. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen, veerkracht en een positieve innerlijke motivatie.
Dus de volgende keer dat je een kind vraagt: Wat wil je bereiken? – stel dan ook de vraag: Hoe wil je je onderweg voelen?
Oefenen
Bovenstaande is natuurlijk interessant om te lezen en te leren, maar .. het beste leer je door het zelf te gaan doen en ervaren.
Ik wil je uitnodigen om de onderstaande opdracht te maken en daarop te reflecteren.
Webinar
Alweer een hele tijd geleden heb ik een webinar over affirmaties en intenties opgenomen.
Dit webinar is nog steeds de moeite waard om te bekijken.
Reageren
Hieronder is ruimte om jouw reactie of vragen te plaatsen over dit onderdeel van de introductiemodule.
Je kunt ook op elkaar reageren.
Als er vragen zijn dan zal ik zeker ook op reageren.
Deze plek is een plek van samen leren, samen ontdekken.
Dus weet je welkom met jouw inspiratie, vraag, reflectie of reactie.
Reactie plaatsen
Reacties